حقوق اولیه بشر!

می گویند که از حقوق اولیّه بشر این است که غذا و لباس و خانه مناسب داشته باشد، می‌گویند که از  حقوق اولیّه بشر ازدواج  است... آزادی بیان و مالکیت است... امنیت اجتماعی ... رفاه و تحصیلات و چه و چه و چه است... و من هیچ باورم نمی‌شود با اینهمه تاییدات دیگران که حقوق اصلی بشر اینها باشد.
نمی‌دانم چیزی همیشه برایم می‌گوید که حقوقی اصلی انسان‌ها، شاید یگانه حقّ اصلی که هر انسان داشته باشد، شاید حداقل انتظار آدمی از زندگی‌اش این است که در زندگی عشقی بزرگ داشته باشند. عشقی بزرگ که در درون انسان شعله بکشد و جان آدمی را سیراب کند. عشقی بزرگ که ارزش این را داشته باشد که انسان‌ برای آن از خواب و خوراک و لباسش، از رفاهش بگذرد، از امنیّت اجتماعی و روانی‌اش چشم‌ بپوشد، که آبرویش، جوانی‌‌اش، عمرش و زندگی‌اش را صرف آن کند، که پدر و مادر و همسر و فرزند و خانواده‌اش را فدای آن کند، که از همه‌ی آرزوهایش، از همه‌ی هستی‌اش به والگی آن صرف نظر کند...
و حسین ع شاید بزرگترین آموزگار حقوق اصلی انسان به عالمیان است. شاید اگر حسین ع در کربلا ظهور نمی‌کرد، حتّی با معرفت‌ترین انسان‌ها هم آنگونه که باید از حقوق اصلی خود آگاه نمی‌شدند. ولی حسین ع کاری کرد که حتّی کودکان دبستانی، حتّی لات‌های کفّ خیابان حقوق‌دانانی بزرگ باشند...
انصافاً حیف است آدمی از دنیا برود و بهره‌ای از حقوق اولیّه خود هم نداشته باشد... انصافاً حیف است که مدرسه حسین ع در عالم باشد و انسان درس‌نخوانده و بی‌سواد از آنجا خارج شود...حیف است که آدم کنار اقیانوس باشد و تشنه از دنیا برود... خدایا گرچه سزاوار نیستیم ولی تو به لطفت ما را هم جامی از آن دریا بده که با آنان باشیم در روز ملاقتت...

/ 2 نظر / 11 بازدید
مهدی

چند روز پیش یکی از سخنرانی های شیخ علی صفایی رو گوش می دادم. وسط سخنرانی جمله ای گفتند که من رو به خیلی به فکر فرو برد. اون جمله این بود "اگر مقصود ما تمام دنیا هم باشه، باز هم ضرر کردیم چه برسه ماکه به یک تکه زمین و اینهادلمان را خوش می کنیم"

جعفر

ميدوني، به نظرم يه جايي رو داري اشتباه فکر ميکني، فردي رو ميشناسم،مسلمان،سه بار مکه رفته(توحيد و نبوت)،سوريه و ...(امامت) رفته.(البته میدونم اینا معیار صد در صد نیست) اما با حکم ارتداد و خمس و ...(يه چنتا ديگه) مشکل داره. در واقع نبوت و توحيد و امامتش مشکلي نداره، اجتهاد علما و روحانيون در دين رو قبول نداره. با همون " يوعظون به" مشکل داره شاید